Mi történik az egyéni, a vezetői, és a team szupervízió során?

2023.04.22

Kedves Kollégák!

Korábban sokat gondolkoztam, miként tudnám elősegíteni, erősíteni a szociális szakemberek és a szupervízió kapcsolódását, kapcsolatát. 

Az alább következő blogbejegyzésben rövid és - szándékaim szerint - közvetlen stílusban írok az általam vezetett egyéni, vezetői és team szupervízióról úgy, hogy különböző módokon közelítem meg a témakört.

Az egyéni szupervíziónál igyekszem rendhagyó módon szemléltetni egyes részleteket, hogy rajtuk keresztül adjak képet az egészről.

A vezetőknek tartott szupervízió bemutatásakor pedig tartalmi elemeket sorolok fel. Természetesen a teljesség igénye nélkül, de szem előtt tartva az ismétlődő, gyakori témaköröket.

A team szupervízió taglalásakor pedig egy könnyen megjegyezhető formulával (9K) írok a fókuszokról.

Mindezeket azért teszem, hogy közelebb hozzam a szupervíziót a szociális szakma részére.

Jelenleg négy egyéni, két vezetői csoport, és hét team szupervíziós folyamatért vagyok felelős.

_____________________________________

Egyéni szupervízió

Úgy döntöttem, hogy megosztok veletek néhány elkapott, megmaradt kifejezést, szót, mondatfoszlányt egyéni szupervíziós ülésekről. Tudom, mindez illusztráció csupán. Talán felkelti érdeklődéseteket. Az írásjeleket szándékosan hagyom el, mert azt feltételezem, hogy kinek – kinek más és más jelenik meg olvasás közben. Képzeljétek oda a tiéteket: pont, vessző, kérdőjel, felkiáltójel, pontos vessző, kötőjel, kettőspont, három pont…

Részletek, töredékek, melyek elhangzottak a másik székben ülő(k)től:

Ventilálok gondolom (a)mit gondolok érzem (a)mit érzek reflektálok rátekintek körbe járom járjuk körbe nem hiszem el elhiszem hihetetlen nagyon is valós nem bírom kibírom nincsen célom vele az a célom nem lehetséges lehetséges nem vagyok képes biztosan megteszem így működöm nem így működöm azt hiszem azt tudom nem tudom mire véljem szerinted is szerintem is biztosan ebben bizonytalan vagyok nem tudom a választ most már tudom a választ fogalmam sincs mások szerint szerintem ez durva ez felemelő megköszönöm nincs köszönet nem bírom a csöndet de jó volt most mások én ők mi talán igen nem persze én olyan vagyok én nem vagyok olyan én nem ilyen vagyok nem tudom mi sejtem mi tudom mi nem akarok nem akarom azt szeretném azt akarom bele sem gondolok (ha)belegondolok, azt nem teszem meg azt megteszem az itt a kérdés az az én kérdésem erre nincsen válasz erre az a válaszom fogalmam sincs na erről aztán mesélhetnék erről nem akarok beszélni ezt el akarom mondani átgondolom átérzem megérzem megértem megoldom megélem… 

Vezetői szupervízió

A vezetőknek tartott szupervíziós folyamat tartalmi elemei a teljesség igénye és fontossági sorrend nélkül:

  • Delegálás, feladatok le és kiosztásának dilemmái, attitűdök ezzel kapcsolatban
  • A visszacsatolás fontossága a munkatársak felé. Érzések, ellenállások, igények és szükségletek a témakörrel kapcsolatban.
  • A motiváció általános és konkrét kérdései
  • Vezetői készségek (létük, hiányuk, elsajátításuk, karbantartásuk és fejlesztésük…)
  • Vezetői stílus, vezetői szemlélet
  • Konfliktusok, konfliktuskezelés
  • Vezetői szerepkonfliktusok
  • Két tűz között: Megfelelés és elvárások "felfelé" és "lefelé"
  • Együttműködés más vezetőkkel
  • Támogató munkahelyi környezet megteremtése
  • Munkahelyi fegyelem
  • Team és csapat
  • Munkahelyi csoportok, alcsoportok vs. klikkesedés
  • Involválódás pro-, és kontra
  • Önismeret
  • Önbizalom
  • Bizalom
  • Munka – magánélet
  • Fáradás - kifáradás
  • A nemet mondás képessége
  • "A vezető magányossága"
  • Határtartás
  • Értékek, etika, dilemmák
  • és még számtalan téma…

Team szupervízió

A fő kulcs a K betű. Szám szerint 10 db.

K – mint Kapcsolataink. Kapcsolódásaink, kapcsolódásunk egymáshoz, a vezetőnkhöz, vezetőinkhez, a külső kapcsolataink és mindez viszont, az ő irányukból felénk.

K – mint Kommunikációink. Belső és külső kommunikáció egyaránt. Visszacsatolásaink egymás között.

K – mint Konfliktusaink. Mind a teamen belül, mind a teamen kívül, bármely külső résztvevővel, legyen az személy, intézmény, bármi vagy bárki más.

K – mint Kooperációink. Egymással és másokkal.

K – mint Közösségünk. Annak minősége és milyensége. Szakmai és emberi értelemben egyaránt.

K – mint Klienseink. (Ügyfeleink gondozottjaink, pácienseink, lakóink, partnereink, stb…). Tehát a szakmai munkánk.

A kapcsolódásaink, a kommunikációink, a konfliktusokhoz való viszonyunk, a kooperációink, az egész közösségünk és a kliensekkel végzett szakmai munkánk azok, amik a team szupervízió meghatározó témakörei.

Mindennek célja, hogy:

K – mint Képességeinket és K – mint Készségeinket, tehát K - mint Kompetenciáinkat alakítsuk, bővítsük, gyarapítsuk, fejlesszük.

És végül:

K – mint Kontextus. A fenti folyamatokat milyen közegbe helyezzük el, és milyen közegben végezzük.

__________________________

Kedves kollégák!

A fentiek csupán pillanatfelvételek, életképek, rövid, vázlatszerű leírások az egyéni, vezetői és team folyamatokról. Őszintén remélem, hogy általuk sikerült szemléltetnem, kicsit közelebb hoznom hozzátok és talán felkelteni érdeklődésteket a szupervízió iránt. 

Szupervízió - önreflexióra inspirál