Rövid szempontrendszer esetmegbeszélő csoportokhoz
Véleményem szerint esetmegbeszélő csoportot úgy érdemes tartani, részt venni benne, hogy a csoporttagok, konszenzussal elfogadják az egyes szempontokat, szempontrendszert, (változtatni, bővíteni lehetséges) majd megegyezés születik a csoportkeretekről, a szabályokról és a csoport tematikájáról - ha úgy tetszik - az egész szempontrendszeréről. Az alábbiakban ehhez szeretnék hozzájárulni egy lehetséges megközelítés közreadásával.
Bevezetés:
- Mikor és hogyan jelentkezett a probléma
- Ki észlelte, ki kért segítséget illetve ki jelzett? Röviden: Milyen módon került "látókörbe"?
- Kik az érintettek az gyerek/egyén/család környezetéből?
- Kik az érintettek a szakemberek/intézmények részéről? (Pl. iskola, házi orvos, stb...)
- Milyen jellegű a probléma, mennyiben halmozott hatású
Amennyiben gyermekről van szó:
Általános bemutatás:
- Fizikai tényezők
- Pszichés tényezők
- Pedagógiai vélemény
A probléma meghatározása:
- Ügyfél szerint (Igen, életkortól függően a gyermek szerint is. Érzékeli - e a problémát? Egyáltalán problémának érzi - e?)
- Családja szerint (Érzékelik - e a problémát? Egyáltalán problémának érzik - e?)
- Szakemberek szerint
- Az érintett, esetet előadó (esetgazda) szerint
Információk, célok, javaslatok a beavatkozásra:
- Mit tudunk az iskolán kívüli helyzetéről (család, szülők, testvérek, kortárs csoport, baráti kapcsolatai, szabadidő stb...)
- Mit tudunk a családjáról (általános bemutatás)
- A család természetes erőforrásai
- A gyermek erősségei (mire támaszkodhatunk a munka során vele kapcsolatban?)
- Milyen szakembereket vonunk/vontunk be a megoldáskeresésbe, milyen eredménnyel
- Eddig megtett intézkedések
- Mi a rövid-, közép-, hosszú- távú célunk
- Mihez kérünk segítséget
- Milyen javaslataink vannak
Amennyiben felnőttről/családról van szó:
Általános bemutatás:
- Fizikai tényezők
- Pszichés tényezők
- Személyes benyomások, érzések
- Kapcsolati tőke
- Tudás tőke, készségek, képességek
- Családi háttér
A probléma meghatározása:
- Ügyfél szerint (Érzékeli - e a problémát? Egyáltalán problémának érzi - e?)
- Környezete (pl. családja) szerint: (Érzékelik - e a problémát? Egyáltalán problémának érzik - e?)
- Szakemberek szerint (Amennyiben érintett más szakma képviselője is)
- Az érintett, esetet előadó (esetgazda) szerint
Információk, célok, javaslatok a beavatkozásra:
- Mit tudunk a kapcsolati rendszeréről (férje/felesége, élettársa, gyermeke(i), baráti kapcsolatai, munkahely, szabadidő stb...)
- Mit tudunk a családjáról (általános bemutatás, szülők, testvérek...)
- Az ügyfél/kliens/gondozott természetes erőforrásai
- Az ügyfél/kliens/gondozott erősségei (mire támaszkodhatunk a munka során vele kapcsolatban?)
- Milyen szakembereket vonunk/vontunk be a megoldáskeresésbe, milyen eredménnyel
- Eddig megtett intézkedések
- Mi a rövid-, közép-, hosszú- távú célunk
- Mihez kérünk segítséget
- Milyen javaslataink vannak
Megjegyzés:
Az egyes pontok, természetesen vitathatóak, megvitathatóak. Néhány esetben ezen, szempontok közül más és más hangsúllyal, jelentőséggel bírnak egyes alpontok. Elég csak a gyermekjóléti alapellátásra és a gyermekvédelmi szakellátásra gondolni. Továbbá, a fenti szempontrendszer, egy keretet ad csupán. Tetszőlegesen kiegészíthető, sőt, kell is, hogy a csoportban résztvevőknek személyenként és a csoport egészének is legyenek kiegészítő javaslatai. Például sok esetben genogram vagy ecomap készítése és prezentálása is segítheti a közös munkát.
Sikeres, eredményes esetmegbeszélő csoportokat kívánok minden kedves kollégának!
A fenti szempontrendszer letölthető itt:
Ajánlott irodalom:
Pataki Éva: Az esetismertetéshez szükséges információk lehetséges köre