Párhuzamos kötések, széttartó kapcsolatok

2025.08.25

Mi történik a szupervízió során? 3. Témakörök a team szupervízióban.

Hierarchia és informális hierarchia

Kedves kolléga!

Néhány szó erről a sorozatról:

Arra gondoltam, indítok egy sorozatot a szupervízióról. Azért, hogy közelebb hozzam a szakmához ezt a módszert. Az írások egy – egy témakört villantanak fel, a teljesség és mélység igénye nélkül. Ezek az adott szupervíziós folyamatban mennek végbe, hiszen minden csoport, team, egyén, és folyamat, egyedi, egyszeri és megismételhetetlen.

Az első két írást itt találod:

Miért az informális hierarchia a harmadik választott témám?

Van egy (több!) technika, módszer, gyakorlat arra, hogy az adott team tagjai szabadon és anonim módon határozzák meg a problémákat, amik szerintük a teamjüket érintik, amik meghatározó és hangsúlyos nehézségek a munkahelyükön.

Hááát… az informális hierarchia igen előkelő helyen, szerepel. Legtöbbször negatív színezettel. Megelőzi az alábbi tartalmakat:

  • ügyfelek, kliensek,
  • vezetők,
  • fenntartó,
  • hiányos, szegényes infrastrukturális háttér,
  • jogszabályi környezet,
  • szakmai nehézségek, dilemmák,

Maga az informális hierarchia kifejezés is szó szerint fordul elő, de a szinonimái is gyakorta kisérik. (rangsor, ranglétra, erősebbek, gyengébbek, közelebb a tűzhöz, régi motorosok, stb… stb…) És az egyik top témakör -  a konfliktus - is gyakran ennek függvényében fordul elő.

Az informális hierarchia, mint a neve is mutatja, különbözik a formális hierarchiától. Míg az utóbbi szervezeti ábrákban, munkaköri leírásokban jelenik meg, tehát hivatalos és rögzített, addig az informalitás a munkahelyi csoport(ok) tagjai közötti dinamikából alakul ki, sok – sok jellemző mentén:

  • Életkor/végzettség/pozíció/személyes varázs/kapcsolatok/szakértelem/"törzsgárdaság", stb...

Az informális hierarchia ráadásul gyorsan változhat (pl. új tag érkezése, régebbi tag elmenetele, valamint konfliktusok esetén). Erőteljesen befolyásolja a kommunikációs irányokat, csoportnormák kialakulását, a döntéshozatalt és az együttműködést.

Ugyanakkor az informális hierarchiának számos előnye is van. Például gyors információáramlás, erősítheti a kohéziót, és nyílt, egyenes kommunikáció esetén (de csak ekkor!), megkönnyítheti a problémák jelzését a vezetőség felé.

A hátrányai között szerepel a "kiskirály"(ok) születése, akik alááshatják a formális vezetés egészét. Továbbá elindulhat egy kirekesztési folyamat, erősödik a negatív pletyka, (nem véletlen kezdtem ezzel a sorozat témaköreit), és ami a legfontosabb, átalakul a munkahelyi dinamika és kommunikáció. Létrejönnek alcsoportok, koalíciók, amik inkább egymás ellen, mint egymással együttműködve dolgoznak.

Megoldási lehetőségek:

Az egészséges szervezetben a két hierarchia együttműködik, nem kioltja egymást. A vezető felismeri az informális tekintélyszemélyeket, és bevonja őket a döntéshozatalba.

A szupervízió során rátekintünk a saját működésünkre. Egy – egy "esetet", történetet bontunk ki. A kérdések által megvizsgáljuk az adott informális hierarchia természetét, miként jelenik meg a gyakorlatban, mik és milyenek a hatásai, hogyan befolyásolja a működést. Milyen személyes megéléseket okoz. Miként lehet kezelni, átkeretezni, befolyásolni. Legfőképpen hogyan lehet nyílt, egyenes kommunikációval kezelni?

A kérdéskörökről itt olvashatsz: 

Az eredmény:

Bevonás, bevonódás a megoldásba, kezelésbe. A team tagjainak érdekeltsége a probléma megoldásában. A szövetségkötés újragondolása és megújítása a teamben. Nyílt kommunikáció és közösségi döntéshozatal bevezetése. Átláthatóság megtapasztalása.

Összegzés:

Természetesen minden csoport, team, más és más. Nincs sablon, ugyanakkor bizonyos jellemzők mindenhol megjelennek. Egy adott team állapotáról sokat mond, hogy miként képes (egyáltalán: akarja-e?) kezelni az informális hierarchiát? Milyen intenzitású az elköteleződés a téma és a vele való foglalkozás iránt? A kulcs a nyílt egyenes kommunikáció és a reflektivitás a témára.

Zárás:

A szupervízió nem csodaszer. Ugyanakkor alkalmazása, szerintem nélkülözhetetlen a segítő szakmákban. Legyen az egyéni szupervízió, team szupervízió, csoport szupervízió, vagy vezetői szupervízió. Kiváló szupervizorok dolgoznak a szféránkban. Érdemes tájékozódni, körülnézni, referenciákat gyűjteni és dönteni a szupervizor személyéről.

Egészséges munkahelyi környezetet és sikeres, hasznos szupervíziós alkalmakat kívánok!

Vajda Zsolt

szociális munkás, szupervizor