Szociális munka a kollégiumban 

Felhívás, válaszok keresése...

Kedves kollégák!

Legutóbb, amikor az óvodai szociális munkával kapcsolatban tettem közzé felhívást, kérést felétek 2018. 11. 25 - n, itt:

https://www.co-treme.hu/l/szocialis-munka-az-ovodaban/

... válasz, ötlet, javaslat, hozzászólás 0, azaz nulla volt.

Aztán, rá két hónapra, amikor megírtam az "Szociális munka az óvodában instant módszertan" című anyagot itt:

https://www.co-treme.hu/l/szocialis-munka-az-ovodaban-instant-modszertan/

... a weboldalam látogatottsága 10 nap alatt több mint, 2000 volt, az instant módszertan letöltéseinek száma pedig kicsivel több, mint ezer, egész pontosan 1051! Ez nagy szám egy szakmai blogbejegyzésnél.

Nagyon szépen köszönöm! Örülök, hogy ilyen népszerű!

Olyannyira nagy szám, hogy a weboldal működtetőjétől értesítést kaptam, hogy növeljem meg a havi adatforgalmi tárhely keretemet, mert betelt! :-)  (Ezt egyébként megoldottam.)

Most újra felhívással fordulok hozzátok az iskolai szociális munka tárgykörében! Ezúttal a kollégiumokkal kapcsoltban. Bízok bennetek, hogy ez a téma talán jobban megmozgatja a fantáziátokat. Így tehát újra felkérlek, megkérlek benneteket a szakmai párbeszédre.

Szociális munka a kollégiumban

Válaszkeresés...

Kedves Kollégák! Sziasztok!

2018. szeptember 1. óta új szolgáltatás, az óvodai - iskolai szociális munka (Bocsánat, szociális segítés, de ha megengeditek, én a szociális munkát választom, mert reményeim szerint ez a tartalma, ezekkel a módszerekkel él és a szociális munka keretei között teszi, aki ezen a területen dolgozik.) Szóval az óvodai - iskolai szociális munka egy országos szolgáltatás, ami egyrészt kötelező feladat, másrészt még jelenleg is tartanak egyes Uniós pályázatok keretén belül a pilot programok.

Bizonyára lesz ezeknek, utóbbiaknak egy szakmai összegzésük, különböző statisztikák, kimutatások és elemzésük, felmérések, kutatások, mind kvantitatív, mind kvalitatív eredményekkel. A jó gyakorlatok összegyűjtése is biztosan lázasan folyik, hogy nyilvánosságra hozásukkal szakmai - módszertani segítséget kapjanak a gyakorlatban, terepen dolgozó szakemberek.

A fentieket - ha majd elkészülnek - szeretném kiegészíteni itt és most a magam (szakmai?) véleményével. Terveim szerint összeállítok egy kezdeti, gyakorlatias, amolyan "instant módszertant"

A kifejezésről itt olvashatsz a szakmai blogomon:

https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/2017/09/04/golt_loj_ne_magad

meg itt:

https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/2017/06/19/lifelong_learning_kicsit_maskepp

A kollégiumban végzett szociális munkáról:

Néhány jó gyakorlatot már megosztottam a személyes blogomon itt:

https://www.co-treme.hu/l/iskolai-szocialis-munka/

Benne, 10 db. összesített bejegyzésben, mintegy 20 fajta jó gyakorlatról olvashattok. Tehát az iskolákban, középiskolákban és kollégiumokban alkalmazandó csoportmunka és közösségi munka, módszerekről, tartalmakról.

Most arra kérlek benneteket, legyetek szívesek válaszoljatok a letölthető mellékletben feltett kérdéseimre. A kérdések kiegészíthetők bármivel, csak arra kérek mindenkit, ne arról írjon, hogyan, miért NEM tudja elvégezni a munkáját, mert arra nincs válaszom levélben.

Arra azonban van, hogy szerintem mit, (tartalom) hogyan, (módszer) mikor, kivel, (időkeretek, célcsoportok és szakmai partnerek) és hol (helyszínek) lehet végezni a szakmai munkát az óvodai - iskolai szociális munka keretei között.

Ez a felhívásom, most kizárólag a kollégiumról szól! Csak a kollégiumról! Az iskolai munka nagyobb és összetettebb szerintem, azt (még) nem vállalom be. :-) Igaz, sok múlik azon, hogy ez a felhívás milyen eredménnyel jár. Továbbá, hogy a majd megírt "instant módszertan" milyen reagálásokat, véleményeket kap. Elindul - e általa valami eszmecsere?

Miért a kollégium?

Indoklás:

  • Úgy érzékelem, akárcsak az óvodánál, hogy itt is nagy a tanácstalanság
  • Úgy gondolom ez a terület sokrétű, már csak az eltérő intézménytípusok miatt is. Gondoljatok például a klasszikus középiskolákra, ahol nagyjából 14 év fölött járnak a tanulók, de mellettük ott vannak például a 6 osztályos gimnáziumok, ahol már 12 év a korhatár. És még az olyan kollégiumokról nem is írtam, ahol több, eltérő iskola diákjai laknak.
  • Ez az életkor (12 - 18 év és annak szakaszai) fokozottan érzékeny, és ha hozzáveszem, hogy gyakorlatilag szülők nélkül szocializálódnak a gyerekek kamaszkorukban akkor még inkább annak tartom.
  • Szerintem kevesebb figyelmet kap ez a terület (kollégium).

Figyelem!

Ez nem felmérés, nem kutatás. Szubjektív vélemények összegyűjtése csupán, azzal a céllal, hogy rájuk is támaszkodjak az óvodai - iskolai szociális munka legelemibb, gyakorlatias kérdéseire adott válaszaimban. Itt most például a kollégiumokkal kapcsolatban.

Kattints a gombra a letölthető kérdéseimhez: (google drive)

Vagy kattints ide, itt is elérheted: 

Fontosnak tartom leszögezni:

Munkámat teljes mértékben önkéntesen végzem, mindenféle ellenszolgáltatás nélkül. Nem állok munkakapcsolatban semmilyen felettes, irányító illetve bármilyen szakmai szervezettel. (Viszont igyekszem részben elvégezni azt, ami szerintem az ő dolguk is lenne :-)  )

Ha olvastad, láttad már a szakmai blogomat, itt:

https://igyislehet-lehetigyis.blog.hu/

...meggyőződhetsz arról, hogy nem ez az első, szakmához intézett felhívásom.

Motivációm egyszerű: Szeretnék (alkalmi) egyszeri és egyszerű segítséget, támogatást nyújtani a gyakorlatban, terepen dolgozó kollégáknak.

Budapest, 2018-01-25. 

                                                                                            Üdvözlettel:

                                                                                                                             Vajda Zsolt                                                                                                                                                Szociális munkás